De aandachtsboog van de bezoekers van je website is zeer kort blijkt uit onderzoek. Dat betekent dat je website de mogelijkheid moet geven om binnen 3 klikken overal te komen. Je website moet de aandacht trekken, informatie geven en de bezoekers aanzetten tot actie.

Hieronder staan 9 angstaanjagende website fouten die we regelmatig tegenkomen op sites van goede doelen. Bekijk ze en wanneer een of meerdere op jouw website van toepassing zijn; doe er wat aan! Het grootste probleem van goede doelen is dat  er vaak onvoldoende geld gedoneerd wordt om waardevolle projecten uit te voeren. Je website speelt hierbij een prominente rol!

  1. Je website heeft geen of moeilijk te vinden contactinformatie.

Overtuig jezelf ervan dat de bezoekers van je website (potentiele donoren) gemakkelijk het telefoonnummer, e-mailadres, contactformulier of IBAN kunnen vinden.

  1. Je website mist informatie over de missie en visie van het goede doel.

Waarom moet jouw goede doel worden ondersteunt? Wat doen jullie anders dan anderen? Simpel gezegd, waardoor zijn jullie bijzonder. Het is belangrijk dat de antwoorden op deze vragen gemakkelijk te vinden zijn op de website. Door de missie en visie goed te beschrijven kunnen donoren gemakkelijk begrijpen wat hun steun teweegbrengt.

  1. Je website vermeldt geen laatste nieuws.

Creëer een plek waar je organisatie het laatste nieuws deelt, zoals interessante artikelen, komende gebeurtenissen, mooie donaties (zien geven doet geven) of bijzondere projecten. Dit soort nieuws moet je op de diverse online mediakanalen (website/Facebook/Twitter etc.) delen en uiteraard ook in de nieuwsbrief.

  1. Het navigatiemenu op je website is ingewikkeld of onlogisch

Je website moet tegemoetkomen aan het verwachtingspatroon van de bezoekers. In plaats van informatie te geven die jij kwijt wilt moet je het gemakkelijk voor de bezoekers maken om de informatie te vinden die zij zoeken.

  1. Je website is niet mobiel vriendelijk.

Let op dat je website ook voor de mobiele gebruikers (telefoon en tablet) goed te gebruiken is. Check dat zelf op een mobiel apparaat. Is er gemakkelijk te navigeren naar je donatiepagina of binnen je website?

  1. Je website vraagt niet heel duidelijk of niet duidelijk genoeg om donaties.

Wees niet bang om duidelijk om donaties te vragen op je website. Dat is toch de kern van fondsenwerving? Donateurs zullen waarderen wanneer je het gemakkelijk om te doneren, dus zorg dat de donatieknop opvalt! Wij adviseren altijd de donatieknop duidelijk en opvallend op het bovenste gedeelte van de website te plaatsen. En, een mooie donatiepagina zorgt ervoor dat je donateurs geven en vaak blijven geven.

  1. Je website heeft geen social media links of een nieuwsbrief aanmelding.

Social media is tegenwoordig de belangrijkste manier om in contact te komen met (potentiële) donateurs. Zorg voor links naar je social media profielen en maak het gemakkelijk om te lezen en te laten delen door iedereen die jouw organisatie een warm hart toedraagt. Heb je donateurs die niet op social media zitten (bijvoorbeeld ouderen) zorg dan dat zij een nieuwsbrief ontvangen.

  1. Je website gebruikt te veel woorden om over je organisatie of projecten te vertellen.

Zoals wordt gezegd, een foto zegt meer dan duizend woorden. Foto’s over je projecten of van vrijwilligers in actie kunnen duidelijk laten zien waar je organisatie voor staat. Ze kunnen laten zien welke resultaten worden bereikt en vullen de teksten aan. Nogmaals, de aandachtsboog van bezoekers is kort. Een pakkende foto trekt sneller de aandacht en vertelt het verhaal vaak beter dan vele regels tekst.

  1. Je website heeft geen steunbetuigingen of quotes van anderen.

Zorg ervoor dat je website steunbetuigingen of quotes van anderen bevat. Laat bijvoorbeeld mensen op wiens leven je organisatie een positieve invloed heeft of donateurs vertellen hoe belangrijk je project is. Het effect van de boodschap is afhankelijk van de boodschapper. Laat anderen je helpen en vertellen dat je een mooie organisatie bent.

Wil je je organisatie verder ontwikkelen en heb je daarbij hulp nodig? Met onze jarenlange ervaring binnen de charitatieve sector helpen we je graag je organisatie te laten groeien. Neem snel contact op!

(Bron: Network for Good)

Ontvang een gratis stappenplan fondsenwerving!

Check je mailbox binnenkort en veel plezier met het stappenplan fondsenwerving