Tijn heeft met zijn actie voor Serious Request laten zien hoe groot de kracht van crowdfunding kan zijn. Na drie dagen stond hij voor het Glazen Huis en wilde € 100 inzamelen voor kinderen die de zes jaar niet eens halen. Hij daagde iedereen uit om zijn nagels te lakken voor het Rode Kruis. Uiteindelijk bracht Tijn zijn actie meer dan € 2,5 miljoen bijeen. Een ongelofelijk, geweldig bedrag bijeengebracht door een kanjer van slechts 6 jaar oud.

De actie van Tijn liet zien hoe groot een spontane actie kan worden. Natuurlijk zullen weinig acties zo’n geweldige opbrengst hebben maar het laat ons de kracht van crowdfundig zien. Het is inmiddels een belangrijke tool binnen de fondsenwervingswereld om geld in te zamelen.

Ook jouw organisatie of een sympathisant kan een eigen actie starten op een van de crowdfundingplatforms. Een goed platform biedt alle middelen aan die je nodig hebt om een actie te organiseren. Van het opzetten van een eigen pagina op het internet tot en met het betalen via een betaalmodule. Met zo’n actie kunnen mooie bedragen ingezameld worden. Een goed voorbeeld van zo’n platform is www.whydonate.nl.

Hoe krijg je het beste resultaat? Wij hebben een aantal tips op een rij gezet die je kunnen helpen.

  1. Waarom ga je een actie starten en wat wil je bereiken? Beschrijf je doel concreet en duidelijk, neem daar de tijd voor. Laat weten welk resultaat je nastreeft en wat daarmee bereikt gaat worden. Maak er een pakkende boodschap van die de sympathie van anderen dusdanig oproept dat ze bereid zijn je te steunen.
  2. Zorg dat er een eerste donatie wordt gedaan. Zien geven doet geven. Nodig bijvoorbeeld een goede bekende uit die dit voor zijn rekening neemt. Als anderen zien dat er al gegeven is wekt dit vertrouwen op. Laat mensen ook een berichtje achterlaten zodat je een mooie pagina krijgt waar goed te zien is wie er al gedoneerd heeft.
  3. Gebruik je eigen netwerk om je actie een vliegende start te geven. Hoe meer mensen uit je eigen vriendenkring of familie je steunen hoe groter de kans op succes zal zijn. Vraag of ze dat in de eerste dagen na de start van je actie doen, de beste acties zijn de acties die zo snel mogelijk gerealiseerd worden.
  4. Zorg dat iedereen weet dat je geld aan het inzamelen bent voor je project. Als je via social media (Facebook, Whatsapp, Twitter etc.) je actie onder de aandacht brengt heb je kans dat onbekenden je actie ook gaan steunen. Vraag vrienden en familie dan ook je actie te delen via social media. Maak regelmatig updates over de voortgang van je actie, de betrokkenheid van anderen kan hierdoor enorm toenemen.
  5. Bedank iedereen die heeft gegeven en doe dat persoonlijk via de mail. Dat is tevens nog weer een mooi moment om te vragen of de gulle gever de link nog een keer in zijn netwerk wil delen. Maak het eenvoudig en zorg voor een direct share link in de mail.
  6. Kijk welke mogelijkheden er zijn om organisaties of andere platforms bereid te vinden jouw actie te delen. Ben je bijvoorbeeld lid van een voetbalvereniging of ander club, vraag dan of deze alle leden wil wijzen op jouw actie.

Een goede crowdfundingactie kan een geweldig mooi resultaat behalen. Maar…het gaat niet vanzelf, je moet er wel wat voor doen. Het resultaat is vaak meer dan de moeite waard!

 

 

 

 

 

Ontvang een gratis stappenplan fondsenwerving!

Check je mailbox binnenkort en veel plezier met het stappenplan fondsenwerving