Het is ongelofelijk maar waar, slechts weinig goede doelen tonen genoeg liefde voor hun donoren. Als de donatie is ontvangen volgt daarna een tweede of derde verzoek om een bijdrage zonder dat er serieus aan de relatie wordt gewerkt. Dat is toch gek? Want we weten dat in iedere relatie geïnvesteerd moet worden, dat geldt voor je eigen relatie maar ook voor die met je donoren. Hieronder tref je 7 gemakkelijke- maar geen simpele- principes aan om de relatie met je donoren te versterken.

Principe 1: Maak je donor de held. Iedere dag, iedere brief, iedere e-mail. Geef je donoren de mogelijkheid om een probleem op te lossen. Ze willen namelijk helpen. Ze willen een probleem oplossen. Ze willen verschil maken. Communiceer daarom niet vanuit het standpunt ‘wat wij doen’ maar vanuit ‘wat jullie mogelijk maken’.

Principe 2: Deel geweldige en inspirerende verhalen. Iedere keer als je geliefde donoren van je horen. Zorg dat ze opnieuw geïnspireerd worden, zich weer betrokken voelen en weer enthousiast worden. Je verhalen moeten opnieuw een gevoelige snaar raken.

Principe 3: Sluit aan bij de waarden en emoties van je donoren. Uiteindelijk: waarde creëert geld. Denk aan je organisatie, denk aan de 24 uur voordat deze bestond of je erbij betrokken raakte. Je organisatie is ontstaan doordat een of meerdere mensen de passie voelden om een situatie of probleem op te lossen of te veranderen. Diezelfde passie voelen je donoren. Vanuit die passie wordt verschil gemaakt en worden problemen opgelost. Dat gevoel moet je overdragen op je donoren. Zij moeten het gevoel ervaren dat zij verschil maken en helpen een situatie of probleem op te lossen.

Principe 4: Wordt –en blijf- verliefd op je donoren. Een goede relatie met je donoren betekent dat je ze serieus neemt, tijd in ze investeert en ze op handen draagt. Weet je eigenlijk waarom je donoren jouw organisatie zo leuk vinden? Weet jij iets van je donoren? Verras je ze weleens? Wanneer ga je ze weer om hulp vragen? Hoe ga je ze beter leren kennen?

Principe 5: Wees duidelijk. Donoren willen graag helpen een probleem op te lossen of iets te veranderen, daar krijgen ze een goed gevoel van. Dus, wat is het probleem en hoe kunnen je donoren het verschil maken? Vertel over een concreet probleem en zorg dat het je donoren een goed gevoel geeft wanneer ze helpen. Dus geen opsomming van keuzes maar één concrete vraag.

Principe 6: Wie (of wat) is de juiste toon van je verhaal. Je hebt het voorrecht en verantwoordelijkheid om het probleem dat je organisatie op wil lossen bekend te maken bij anderen. Geef ze de kans om actie te ondernemen en te helpen. Dus bedenk goed wat je precies vraagt en hoe je dat op een gepassioneerde manier doet.

Tot slot,

Principe 7: Bedank met passie. Niet ‘namens…’. Niet ‘We hebben uw donatie ontvangen op…’. Niet ‘Met vriendelijke groet…’. Bedank met passie! Gebruik emotie! Wees creatief! Het hoeft dient de directeur, manager of oprichter te zijn, iedereen die betrokken is bij de organisatie kan bedanken. Maar wie het ook doet, zorg dat het met passie gebeurt.

(Bron: Agents for good)

 

 

Ontvang een gratis stappenplan fondsenwerving!

Check je mailbox binnenkort en veel plezier met het stappenplan fondsenwerving