Je hebt veel concurrentie wanneer je geld wilt inzamelen voor jouw project of organisatie. Die concurrentie bestaat bijvoorbeeld uit de verenigingen in jouw woonplaats tot aan de landelijke grote doelen en alles wat daar tussen zit.

De hoeveelheid geld die je weet in te zamelen is in belangrijke mate afhankelijk van jouw verhaal. Je moet mensen weten te interesseren en emotioneren voordat ze overwegen jouw project te gaan steunen. Welke doelgroep (particulieren, bedrijven, fondsen etc.) je wilt bewerken, binnen iedere doelgroep nemen mensen het besluit om je wel of niet te steunen. Die mensen moet je raken met jouw verhaal, zorg dat het klopt en ze jouw project gaan steunen! Met vertellen bedoelen we hier alle vormen van communicatie, zoals spreken, schrijven en beelden.

Een vijftal tips om je verhaal te versterken.

  1. Vertel je verhaal met passie. Geef aan waarom je het doet en niet gelijk wat je doet. Je wilt de potentiele donor raken met je verhaal. Vertel waarom het zo belangrijk is en het nu moet gebeuren. Geef een reden! Waarom maakt het de wereld beter of anders?
  1. Gebruik enthousiasmerende woorden. Wanneer je de juiste woorden kiest weet je de potentiele donor te raken. Ga op zoek naar andere woorden die het verschil maken.
  1. Emotioneer, verteder, verras en verontrust. Emoties kleven vast in het geheugen. Vertel een verhaal dat mensen raakt, geef ontroering of een glimlacht. Een mooi voorbeeld is een commercial van Orange Babies

Voorbeeld Orange Babies

Deze commercial laat in een kort tijdbestek verschillende emoties zien.

  1. Vertel in je verhaal je hogere doel, niet alleen wat het direct oplevert maar eveneens wat het betekent voor de langere termijn. Maak de potentiele donor deelgenoot van jouw missie en de manier waarop je dat hoopt te bereiken. Onthul de kern van het probleem en vertel waarom er niet langer gewacht kan worden om het op te lossen.
  1. Vertel hoe men kan helpen en wat de hulp betekent. Vertel niet alleen maar vraag om hulp! Doe dat ook enthousiast en vertel hoe je de resultaten in de toekomst laat weten. Maak jouw doel een gezamenlijk doel en deel het succes.

Laat je bevlogenheid zien want enthousiasme is besmettelijk.

 

 

 

Ontvang een gratis stappenplan fondsenwerving!

Check je mailbox binnenkort en veel plezier met het stappenplan fondsenwerving